Ciągłe zmęczenie i senność? To może być choroba!

Zmęczenie i senność odczuwa od czasu do czasu każdy z nas. To normalna reakcja organizmu – dużo pracujemy, mamy wiele obowiązków, często śpimy mało godzin. Jednak problem zaczyna się wtedy, gdy zmęczenie i nadmierna senność dopada nas w sposób ciągły, każdego dnia. To może być sygnał od naszego organizmu, że coś jest nie tak. Oznaką jakiej dolegliwości jest ciągłe zmęczenie i senność?

Upewnij się, czy problem dotyczy Ciebie

Jeśli zbyt dużo pracujesz, często się denerwujesz, mało sypiasz to odczucie senności i zmęczenia nie jest niczym niepokojącym. W takiej sytuacji koniecznie weź urlop lub przynajmniej jeden dzień wolnego i przeznacz go całkowicie na sen, relaks i odpoczynek. Zmień również dietę na lekką, unikaj spożywania pokarmów tłustych i smażonych oraz ogranicz produkty zawierające dużą ilość cukrów (szczególnie słodyczy). Jeśli to nie pomoże porównaj objawy z wybranymi dolegliwościami, którym towarzyszy zmęczenie i senność, by łatwiej uporać się z tym dokuczliwym problemem.

Zmęczenie i senność – czego mogą być objawem?

Powodów Twojego osłabienia może być wiele. Obserwuj zachowanie własnego organizmu, by łatwiej było określić co Ci dolega. Może to być:

  • Anemia – często występuje u kobiet w ciąży. Anemia oznacza, że we krwi jest zbyt mało hemoglobiny a przez to organów wewnętrznych dociera zbyt mała ilość tlenu. Osoby, które cierpią na tę przypadłość najczęściej odczuwają nadmierną senność, kłopoty z koncentracją i szybkie zmęczenie przy ruchu fizycznym. Oznaką anemii jest także częste odczuwanie zimna oraz bardzo blady odcień skóry. Aby upewnić się, że to właśnie ta przypadłość, wystarczy zrobić badanie morfologii ogólnej i skonsultować wyniki z lekarzem rodzinnym. W leczeniu anemii wykorzystuje się zwykle leki i suplementy zawierające odpowiednią dawkę żelaza oraz stosuje się odpowiednią dietę, która bogata jest w czerwone mięso, żółtka jaj, ryby, produkty pełnoziarniste czy wątróbkę.
  • Niedoczynność tarczycy – pojawia się, gdy tarczyca produkuje niewystarczającą ilość hormonów. To dolegliwość, którą także często diagnozuje się u kobiet w ciąży i wtedy konieczna jest stała kontrola endokrynologa, ponieważ problemy z tarczycą mogą zagrażać dziecku przed jak i rzutować na jego rozwój po porodzie. Objawami niedoczynności jest podobnie jak w przypadku anemii ciągłe zmęczenie, kłopoty z koncentracją, częste odczuwanie zimna czy duszności przy wysiłku fizycznym. By upewnić się, czy to niedoczynność tarczycy należy zrobić badanie hormonu TSH oraz FT3 i FT4. Wyniki trzeba skonsultować z lekarzem rodzinnym a najlepiej z endokrynologiem. W leczeniu stosuje się zwykle leki takie jak np. Euthyrox oraz uzupełnia się niedobory jodu.
  • Depresja – jest to schorzenie, które często się bagatelizuje a tak naprawdę jest bardzo groźne dla naszego zdrowia. Jego źródło tkwi nie tylko w psychice, ale też w niedoborze hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Człowiek cierpiący na depresję ma silne poczucie niechęcenia do świata i codziennych czynności, odczuwa smutek i zmęczenie fizyczne. Jeśli taki stan utrzymuje się przez 3-4 tygodnie, należy udać się do lekarza specjalisty – psychiatry, który zbada nasz przypadek i ewentualnie przepisze leki antydepresyjne.
  • Menopauza – dolegliwość, która dopada kobiety w dojrzałym wieku. W tym przypadku organizm produkuje coraz mniejszą ilość hormonów płciowych, czego wynikiem są uderzenia gorąca, przyrost wagi, czy właśnie ciągłe zmęczenie. W przypadku menopauzy najlepiej udać się do ginekologa, który ustali jakie badania warto zrobić i jakie leczenie zastosować.
  • Cukrzyca – pojawia się, gdy we krwi jest zbyt dużo glukozy a trzustka wytwarza niewystarczającą ilość insuliny. Objawem cukrzycy jest wyczerpanie fizyczne, napady głodu i pragnienia, częste oddawanie moczu oraz spadek wagi. Najlepiej wykonać badania cukru we krwi ze skierowaniem od lekarza. W przypadku cukrzycy zażywa się leki i stosuje się odpowiednią dietę opartą na produktach bogatych w błonnik. Ponadto zaleca się spożywanie dużej ilości ryb a także mniej słodkich warzyw i owoców spożywanych głównie w surowej postaci. Należy też unikać słodyczy, alkoholu, żółtek jaj czy podrobów.
  • Niewłaściwe działanie nerek – kiedy organizm w niepełnym stopniu filtruje krew ze szkodliwych toksyn. Objawem takich problemów z nerkami jest zmęczenie, bóle brzucha, duszności czy obrzęki kończyn – rąk i nóg. Do zdiagnozowania kłopotów z nerkami potrzebne są badania moczu i krwi oraz konsultacja wyników z lekarzem rodzinnym, ewentualnie od razu ze specjalistą – urologiem. Dobierze on odpowiedni rodzaj leczenia. Ważne jest też picie dużej ilości wody.
  • Chrapanie – to tzw. bezdech senny, a więc zatrzymanie oddechu na przynajmniej 10 sekund. Przez chrapanie w ciągu dnia odczuwa się napady senności, poranne bóle głowy, osłabienie i kłopoty z koncentracją. Aby temu zaradzić należy kontrolować wagę – nadwaga sprzyja chrapaniu i udać się do specjalisty, czyli najlepiej neurologa, który leczy zaburzenia snu.
  • Zakwaszenie – to zakłócenie prawidłowej gospodarki kwasowo – zasadowej w organizmie. Powoduje wiele dolegliwości m.in. senność, kłopoty z koncentracją, duże zmęczenie, ale także i problemy z cerą, włosami, wagą czy dużą podatność na infekcje. Wpływ na zakwaszenie ma stres, brak aktywności fizycznej a także nadmierne spożywanie produktów zawierających fosfor czy siarkę, takich jak chleb, mięso, makaron, ryż, ryby, jaja, masło, gorzka i mleczna czekolada, czy orzechy (oprócz laskowych). Jeśli podejrzewasz, że masz zakwaszony organizm ogranicz te składniki a wprowadź do swojej diety więcej warzyw, owoców, wody mineralnej, czerwonego wina, białej fasoli czy bazylii.

Jeśli Twoje objawy pasują do kilku dolegliwości, koniecznie skonsultuj się ze swoim lekarzem. Odpowiednio dobrane badania pozwolą dokładniej ustalić jakie jest dokładne źródło Twoich problemów. Im szybciej rozpoznasz co Ci dolega, tym lepiej, ponieważ samo zmęczenie i osłabienie może być objawem wielu poważniejszych chorób, nawet takich jak nowotwór. Staraj się więc kontrolować stan swojego organizmu na bieżąco.

Share on Google+0Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Email this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *