Skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności

Nie tylko w okresie wzmożonej zachorowalności na przeziębienie i grypę warto mieć dobrą odporność. Sprawnie działający układ immunologiczny przydaje się przez cały rok. Nikt przecież nie lubi marnować swojego czasu na chorobę, podczas gdy można w tym czasie robić wiele wspaniałych rzeczy. Trzeba jednak odpowiednio dbać o odporność, aby nasz organizm dobrze bronił się przed wirusami, bateriami czy grzybami oraz prawidłowo regenerował się po przebytej infekcji. Co zrobić, żeby wzmocnić naturalną ochronę naszego organizmu?

Zdrowie to ruch i wypoczynek!

Tajemnica dobrej odporności jest niezwykle prosta. Nasz układ immunologiczny kocha aktywność fizyczną. Nie musimy od razu zamęczać się treningami, wystarczy wykorzystać każdą okazję, by trochę się poruszać np. przespacerować się do sklepu czy na przystanek. Można też zrobić kilka ćwiczeń podczas reklam puszczanych w przerwie, gdy oglądamy film w tv. Świetnym pomysłem na wprowadzenie ruchu do naszego trybu życia jest również organizowanie pieszych wycieczek w gronie rodziny i znajomych. Po wysiłku fizycznym powinniśmy zarezerwować odpowiedni czas na wypoczynek. Aby mieć dobrą odporność niezbędne jest codzienne wysypianie się. Najlepiej, gdy śpimy przynajmniej 8 godzin, ponieważ wtedy organizm ma czas, by całkowicie się zregenerować. Oprócz ruchu i snu bardzo ważnym elementem w budowaniu silnego układu odpornościowego jest hartowanie się. Wbrew pozorom przebywanie w chłodnym miejscu może nas niezwykle wzmocnić. Zalecane są więc nie tylko częste spacery w zimniejsze dni, lecz również spanie przy otwartym oknie oraz częste chodzenie boso po domu. Ważne jest też to, by nie ubierać się zbyt grubo, ponieważ przegrzanie organizmu może wyrządzić więcej szkody niż pożytku, a więc znacznie osłabić odporność i narazić na łatwe złapanie infekcji.

Dieta na lepszą odporność

To, co jemy ma ogromny wpływ na nasz układ immunologiczny. Zdrowe odżywianie, bogate w witaminy i mikroelementy skutecznie zwiększy odporność naszego organizmu. Przede wszystkim należy jeść około 5 niewielkich posiłków w ciągu dnia. Jedno danie powinno być ciepłe np. zupa. Do codziennego menu trzeba też wprowadzić twaróg oraz produkty mleczne takie jak jogurt czy kefir, które posiadają naturalnie bakterie skutecznie zwalczające wirusy. Co jeszcze warto wprowadzić do swojej diety? Trzeba jeść sporo produktów bogatych w witaminę C, dzięki której błony śluzowe są bardziej szczelne, co powoduje lepsze dotlenienie tkanek a to w konsekwencji dodaje sił w walce z wirusami. Należy więc jeść dużo owoców cytrusowych, malin, ananasów, jabłek, ziemniaków, pomidorów czy brokułów. W codziennym jadłospisie nie może zabraknąć również ryb, mięsa, orzechów oraz roślin strączkowych. Są to produkty bogate w pierwiastki takie jak cynk, miedź oraz selen. To właśnie dzięki nim organizm wytwarza substancje niezbędne do własnej obrony. Selen i miedź zwalczają stan zapalny i zwiększają produkcję przeciwciał a cynk korzystnie wpływa na rozwój białych krwinek, które niwelują bakterie i wirusy. Jakie produkty warto mieć jeszcze w swój kuchni? Jedz dużo miodu zawierającego bakteriobójczą inhibinę oraz witaminy, które doskonale pobudzają odporność do walki z infekcją. Spożywaj dużo zielonych a także pomarańczowych warzyw i owoców. Dlaczego? Ponieważ zawierają dużą dawkę witamin, szczególnie C i A, wspomagających działanie całego układu immunologicznego. Do potraw dodawaj także cebulę, która przez to, że zawiera witaminę B i C pobudza organizm do walki z infekcją. Twoim dobrym przyjacielem jest również czosnek, będący świetnym, naturalnym antybiotykiem niszczącym wszelkie wirusy dzięki posiadaniu dużej dawki allicyny – substancji, która ma mocne działanie przeciwbakteryjne. By mieć pewność, że organizm przyswaja ilość witamin i składników mineralnych niezbędną do skutecznego wzmocnienia odporności całkowicie zrezygnuj lub mocno ogranicz używki typu kawa papierosy czy alkohol.

Share on Google+0Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Email this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *